پنجشنبه 2 آذر 1396       
 پژوهشکده های مجازی
 آمار سایت
بازدید کل:31301148 نفر
بازدید ماه پیش:12073 نفر
بازدید دیروز:3348 نفر
بازدید امروز:1272 نفر
افراد آنلاین:169 نفر
 
    
معاون پژوهشی پژوهشکده اسلام و سلامت پایدار:
یکی از دستاوردهای ماه رمضان عادت به خوردن دو وعده غذایی است/ پرهیز از پرخوری در روز عید فطر
معاون پژوهشی پژوهشکده اسلام و سلامت پایدار با اشاره به اینکه عید فطر در طب به معنای برگشت به سلامت بدن است، گفت: بهتر است در این روز از پرخوری پرهیز کنیم.
مقالات بازدید:۹۴۶ ۱۲:۱۵ ۱۳۹۵/۴/۱۵ .
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی، روز پایانی ماه رمضان در حال سپری شدن است و روزه‌داران بعد از یک ماه امساک، فصل جدیدی را شروع خواهند کرد؛ در این بین رعایت نکات تغذیه سالم بعد از این ایام از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

با رعایت نکات لازم در طول ماه رمضان بدن انسان با شیوه درستی سموم بدن را دفع کرده و چربی‌های اضافی را مورد استفاده قرار داده است که نتیجه آن احساس نشاط، سبکی و سرزندگی است که شخص روزه‌دار می‌تواند آن را تجربه کند.

 

حال این سؤال مطرح می‌شود که چه نکاتی را باید بعد از ماه رمضان رعایت کنیم تا این نشاط و تندرستی را که با پشت سرگذاشتن سختی روزه‌داری آن هم در ایام گرم سال حاصل شده تا ۱۱ ماه آینده سال حفظ کنیم؟

 

در این مورد با یکی از کار‌شناسان مرتبط با این موضوع به گفت‌وگو پرداختیم که با هم می‌خوانیم.

 

علی رحیمی‌خواه، معاون پژوهشی پژوهشکده اسلام و سلامت پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار سینا ضمن بیان اینکه یکی از دستاوردهای ماه رمضان عادت به خوردن دو وعده غذایی در طی روز است، اظهار کرد: براساس تعالیم قرآنی خوردن دو وعده غذا در صبح وعصر توصیه شده است که در ماه رمضان این امر به صورت سحر و افطار صورت می‌گیرد.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده اسلام و سلامت پایدار افزود: بر این اساس اگر افراد بتوانند این عادت را در طول سال نیز رعایت کنند و به جای سه وعده دو وعده غذا البته با فاصله زمانی کمتر از ماه رمضان میل کنند، می‌توان گفت قدم مهمی برای تضمین سلامتی خود تا سال آینده برداشته‌اند.

 

پرهیز از پرخوری در روز عید فطر

رحیمی‌خواه، با اشاره به رعایت نکات مهم در روز عید فطر گفت: قطعاً آنزیم‌های کبدی، بزاق، اسید معده و همه ارگان‌های بدن به یک ماه روزه‌داری عادت کرده است که در صورت زیاده‌روی در خوردن آن را به سمت سوءمزاج سوق خواهد داد.

 

وی ضمن بیان نکات تغذیه برای افراد سالمی که روزه‌ گرفتند، تأکید کرد: این افراد بهتر است در روز عید فطر و چند روز اول بعد از آن انرژی خود را از خوردنی‌های سبک و میوه‌ها تأمین کنند تا عادت به خوردن دو وعده در روز برای آنان راحت‌تر صورت گیرد.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده اسلام و سلامت پایدار متذکر شد: البته این موارد برای افرادی که دچار بیماری، کمبود کلسیم، ویتامین‌ها یا کم‌خونی هستند توصیه نمی‌شود و این اشخاص بهتر است غذاهای مفید و حتی ۳ وعده در روز را میل کنند.

 

عید فطر در طب به معنای برگشت به سلامت بدن است

رحیمی‌خواه در ادامه فطر را برگشت به سلامت بدن دانست و گفت: وقتی که بیماری به مطب مراجعه می‌کند برای تأمین سلامتی یا اصلاح مزاج مدتی وی را به خوردن مُنضج اخلاط و مصفای خون (داروی پاک کننده خون) و بعد از آن حجامت و خوردن مسهل برای خروج این مُنضج پخته شده توصیه می‌کنیم.

 

وی در پایان افزود: در روز عید فطر نیز همچون مثال بالا بعد از یک ماه روزه‌داری می‌توانیم با دفع اخلاط مزاحم به سلامتی خود برگردیم و قطعاً میزان سلامتی فرد روزه‌دار نسبت به قبل از ماه رمضان بیشتر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

قدرت گرفته از سایت ساز سحر